معرفی ویدیویی کتاب فوتبالی «عقاب عشق ماندگار»

تاریخچه ای از فوتبال ایران و تیم فوتبال عقاب نیروی هوایی

ناشر: مرکز انتشارات راهبردی نهاجا

معرفی ویدیویی کتاب فوتبالی «عقاب عشق ماندگار»

معرفی ویدیویی کتاب فوتبالی «عقاب عشق ماندگار»

امیر خلبان علیرضا رودباری، رئیس مرکز مطالعات، تحقیقات و تدوین آیین نامه رزم نیروی هوایی که کتاب «عقاب عشق ماندگار» ذیل انتشارات این مرکز چاپ شده است طی سخنانی گفت: ورزش سهم زیادی در ارتقای جایگاه کشور دارد. نیروی هوایی نقش سازنده‌ای در دوران دفاع مقدس داشت و مرکز مطالعات راهبردی نیروی هوایی یکی از وظایفش پرداختن به ۸ سال دفاع مقدس است.

وی افزود: کتاب «عقاب عشق ماندگار»، تاریخچه‌ای از فوتبال این سرزمین است و تیم فوتبال عقاب، یک تیم مهم است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

امیر رودباری سپس گفت:‌ وجه مشترک ورزش و کتاب در این هاست که در هر دو حوزه از نشانه‌های توسعه یافتگی کشور است. هر کشوری که در آن ورزش ارتقا پیدا کند در ذهن‌ها این موضوع ایجاد می‌شود که کشور پیشرفت کرده است.

نقش تیم عقاب در توسعه فوتبال

وی ضمن توضیحاتی درباره نقش‌های نیروی نظامی در بخش‌های سخت و نرم، تولیدات چنین کتاب‌هایی را در حوزه نرم نیروهای نظامی عنوان کرد و در بخش دیگری به اهمیت امانت داری پرداخت و گفت: ۷۰ الی ۸۰ سال قبل عده‌ای افراد خلاق و خدمت‌گزار باشگاه عقاب را ایجاد کردند و حماسه‌هایی آفریدند؛ کسانی که در صعود و نزول این باشگاه نقش داشتند، بهترین کسانی هستند که می‌توانند این باشگاه را قضاوت کنند.

سرهنگ رضا جهان فر، معاون علوم و تحقیقات ارتش جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان مجری- کارشناس در این جلسه ضمن اینکه ورزشکاران پیشکسوت حوزه نظامی را افراد مهمی برشمرد، درباره شهدای این حوزه توضیح داد که در جنگ بیش از ۵ هزار نفر از آنها جانشان را تقدیم ملت کردند.

حق جو، نویسنده کتاب هم ضمن بیان اینکه باشگاه عقاب نقش زیادی در توسعه فوتبال کشور داشته است، گفت: این تیم کارش را در سال ۱۳۳۰ شروع کرد، در آن زمان فوتبال ایران با ارتشبد خاتم شناخته می‌شد. نقش سپهبد گیلان شاه در فوتبال نیز قابل بود. وقتی وی فرمانده نیروی هوایی بود هم زمان سمت ریاست فدراسیون فوتبال را نیز برعهده داشت.

نویسنده: معجزه خدا را در کتاب دیدم

وی هدف از فوتبال را توسعه پایدار جامعه عنوان کرد و گفت: من در نگارش این کتاب معجزه خدا را دیدم چون با قلبم این کتاب را نوشتم؛ نمی‌توان از تیم عقاب نام برد و از حماسه سازان این باشگاه یادی نکرد.

در ادامه حق جو یادی از فراز و فرودهای این باشگاه در سال‌های نزدیک به انقلاب انجام داد و یاد چهره‌های ورزشی این باشگاه را گرامی داشت و سپس به ماجرای انحلال این تیم در سال ۵۳ پرداخت و دلیل آن را تصمیمات کلانی عنوان کرد که در آن مقطع برای تشکیل تیم اقلیت‌های مذهبی در کشور اتخاذ شده بود.

وی افزود: به تازگی جلساتی با حضور چهره‌های ورزشی و فرمانده ارتش برگزار شده تا تیم عقاب به جایگاه قبلی خود بازگردد و اولین تیمی باشد که در آن فرهنگ ایرانی و اسلامی ایجاد می‌شود.

 

چرایی انتخاب تصویر پشت جلد فوتبالی

وی همچنین درباره انتخاب تصویر روی جلد توضیحاتی داد و در پاسخ به سوالی درباره تصویر پشت جلد کتاب که جمعی از اعضای تیم عقاب بر سر مزار شهید لشکری، سید الاسرای ایرانی زمان جنگ [فردی که ۱۸ سال در اسارت رژیم بعث عراق بود] حاضر شده‌اند نیز اینگونه توضیح داد که علت انتخاب این تصویر را الگو گیری از این فرد شجاع می‌دانم که مقابل رژیم بعث ایستاد و حاضر نشد در دوران اسارت مصاحبه کند و ایران را شروع کننده جنگ بنامد. نویسنده کتاب «عقاب عشق ماندگار» این نه گفتن را تعبیر به «نه مقدس» کرد.