ناسا از جت مافوق صوت X-59 رونمایی کرد

▫️جت X-59 سرعتی بالاتر از صوت دارد، ولی برخلاف دیگر جت‌ها، «بی‌صدا» است و صدای مهیبی در جو ایجاد نمی‌کند. پروازهای مافوق صوت بر فراز زمین درحال‌حاضر به‌دلیل ایجاد اختلالات صوتی ممنوع هستند.

▫️جت X-59 از سال ۲۰۱۶ درحال توسعه است و می‌تواند با سرعت حدود ۱۴۸۸ کیلومتر بر ساعت یا ۱٫۴ ماخ پرواز کند. این جت تنها حدود ۳۰ متر طول، ۹ متر عرض و شکلی کشیده‌ای دارد که برای جلوگیری از برخورد امواج ایجادشده توسط پرواز مافوق صوت طراحی شده است.

▫️این هواپیما با دماغه‌ی بیش از حد کشیده‌اش، از طراحی منحصربه‌فردی برخوردار است و پرواز با سرعت فراتر از سرعت صوت برفراز خشکی را به‌قدری آرام انجام دهد که هیچ کس روی زمین از صدای غرش صوتی آن زهره‌ترک نشود.

▫️چشمگیرترین ویژگی ایکس-۵۹ دماغه‌ی تقریبا ۱۱٫۵ متری آن است که بیش از یک‌سوم طول کلی هواپیما (۳۰ متر) را دربرمی‌گیرد. محفظه‌ای جمع‌وجور در پشت این دماغه‌ی کشیده، فضای مورد نیاز برای نشستن یک خلبان را ارائه می‌دهد؛ اما از آنجایی که کابین خلبان درون بدنه تعبیه شده و به‌طور کامل هم‌سطح قسمت بالایی هواپیما است، هیچ شیشه‌ی جلویی وجود ندارد که خلبان آزمایش هنگام پرواز از آن به بیرون نگاه کند. 

▫️درعوض، خلبان با استفاده از سامانه‌ای از دوربین‌ها و یک نمایشگر در داخل کابین که محیط جلوی هواپیما را نمایش می‌دهند، پرواز خواهد کرد